Invoeringswet Omgevingswet door de Tweede Kamer. Weer een stapje dichterbij de stelselherziening

Invoeringswet Omgevingswet door de Tweede Kamer. Weer een stapje dichterbij de stelselherziening

Decentraler, flexibeler, meer ruimte voor maatwerk, oog voor duurzaamheid, een betere afstemming tussen beleidsgebieden en participatie als belangrijke pijler. Met de komst van de Omgevingswet in 2021 verwachten we een hoop verandering. En nadat de Tweede Kamer op 7 maart jl. na meerdere amendementen instemde met de Invoeringswet Omgevingswet zijn we daar weer een stapje dichterbij. De Invoeringswet zorgt ervoor dat de Omgevingswet waar nodig wordt aangevuld of gewijzigd en regelt daarnaast het benodigde overgangsrecht. Een greep uit wat er zoal in de Invoeringswet staat. (meer…)

Amendement Invoeringswet Omgevingswet: participatie te vrijblijvend?

Amendement Invoeringswet Omgevingswet: participatie te vrijblijvend?

Eén van de voornaamste pijlers van de Omgevingswet is participatie. Het in een vroeg stadium betrekken van burgers, bedrijven en andere belanghebbenden bij plannen voor de fysieke leefomgeving zorgt niet alleen voor meer kennis, expertise en creativiteit, maar vergroot ook het draagvlak en leidt tot minder bezwaar- en beroepsprocedures. De Omgevingswet onderkent dat participatie maatwerk is. Het bevoegd gezag en initiatiefnemers zijn vrij om hierin eigen keuzes te maken. Is dit te vrijblijvend? De Tweede Kamer ging hierover op 20 februari 2019 in debat én er werd hierover een amendement ingediend. (meer…)

De spanningen op de huurmarkt: kabinet neemt maatregelen

De spanningen op de huurmarkt: kabinet neemt maatregelen

De komende jaren is er in Nederland behoefte aan een fors aantal nieuwe woningen. Die woningbehoefte schuurt met het huidige tempo van de bouwproductie: de benodigde productie wordt nog niet overal gehaald. Bovendien blijkt de betaalbaarheid van huurwoningen in het middensegment nog regelmatig onvoldoende. Sinds het verschijnen van deze conclusies in het rapport ‘de Staat van de Woningmarkt’, heeft minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) meerdere Kamervragen over dit onderwerp beantwoord. In dit blog gaan wij in op de lijn die de minister daarin uiteen heeft gezet. In haar Kamerbrief van 22 februari 2019 heeft zij geschetst hoe zij de betaalbaarheid op de huurmarkt wil verbeteren, de doorstroming wil stimuleren en betaalbare woningen voor middeninkomens bereikbaarder wil maken. Bovendien praten wij u bij over de recente wijziging van het wetsvoorstel ‘Wet maatregelen middenhuur’. (meer…)

Verbod op asbestdaken: verduidelijking van het wetsvoorstel door Memorie van Antwoord

Verbod op asbestdaken: verduidelijking van het wetsvoorstel door Memorie van Antwoord

Asbest is vanaf 1945 tot in de jaren tachtig veelvuldig gebruikt in gebouwen, woningen en installaties vanwege de slijtvaste, isolerende en brandwerende eigenschappen van het materiaal. Nadat duidelijk werd dat asbest gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid is sinds 1 juli 1993 het gebruik ervan in Nederland niet meer toegestaan. Echter is soms in oude panden, voornamelijk in de daken, nog wel asbest aanwezig. Door aantasting van de daken door weer en wind (verwering) kunnen schadelijke asbestvezels vrijkomen. Met het oog hierop heeft de Tweede Kamer op 16 oktober 2018 het wetsvoorstel Verwijdering asbest en asbesthoudende producten aangenomen. Hiermee wordt beoogd het potentiële gevaar van asbest zo klein mogelijk te houden. (meer…)

De Staat van de Woningmarkt 2018: aanpak woningnood

De Staat van de Woningmarkt 2018: aanpak woningnood

Nederland kampt met een groeiende woningnood. Onlangs publiceerde het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) het rapport ‘De Staat van de Woningmarkt 2018’. Daaruit volgt dat de huizenprijzen blijven stijgen en dat het aantal transacties op de woningmarkt is afgenomen. Ondanks de toevoeging van ruim 70.000 woningen in 2017 blijft de behoefte aan toevoegingen aan de woningvoorraad onverkort bestaan. Dat terwijl er voldoende plancapaciteit beschikbaar blijkt te zijn. Wat is er dan nodig om tot een vergroting van de woningvoorraad te komen? Verder blijkt uit de Staat van de Woningmarkt 2018 dat ook de toegang tot de huurmarkt steeds lastiger wordt. Huurprijzen blijven stijgen en er zijn onvoldoende huurwoningen in het middensegment. Voor dat probleem is onlangs het wetsvoorstel ‘Wet maatregelen middenhuur’ ingediend. In dit blogbericht praten wij u bij over beide ontwikkelingen.
(meer…)

De Aanvullingswet Geluid: modernisering van het systeem van geluidregulering

De Aanvullingswet Geluid: modernisering van het systeem van geluidregulering

Geluid speelt bij veel ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving een rol. Waar enerzijds een ongestoorde voortzetting van bedrijvigheid en infrastructuur gewenst is, kunnen vooral geluidgevoelige functies in de nabijheid daarvan, zoals woningen of onderwijsgebouwen, te maken krijgen met (toenemende) geluidhinder. De mate waarin de overheid de omgeving tegen geluidbelastende functies kan beschermen, is afhankelijk van de juridische mogelijkheden die zij daarvoor heeft. Niet voor niets krijgt geluid een centrale plaats in de Omgevingswet. Dat wordt geregeld in de Aanvullingswet. De Aanvullingswet Geluid is één van de vier aanvullingswetten bij de Omgevingswet. De andere 3 gaan over de onderwerpen bodem, grondeigendom en natuur. In dit blogbericht een tipje van de sluier over de voorgenomen aanpassing van de geluidregels en de betekenis hiervan voor de praktijk, naar aanleiding van de kamerbrief van Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) van Veldhoven. (meer…)

you're currently offline