Hinder door stoken van hout kan ontbinding van huurovereenkomst rechtvaardigen

Hinder door stoken van hout kan ontbinding van huurovereenkomst rechtvaardigen

Waar het stoken van hout in kachels voor veel mensen de gedachte oproept aan een knus avondje binnens- of buitenshuis, kan dit tegelijkertijd voor veel overlast in de omgeving zorgen. Het blijkt in de praktijk echter lastig om tegen hinderlijk stookgedrag succesvol op te treden. Het arrest van het Hof Den Bosch van 31 juli 2018 valt op. Hieruit volgt namelijk dat onrechtmatige hinder door stoken van hout kan leiden tot ontbinding van een huurovereenkomst en het dus wel degelijk mogelijk is iets aan rookoverlast te doen. (meer…)

Quotum voor short stay? Geen ruimte voor individuele belangenafweging!

Quotum voor short stay? Geen ruimte voor individuele belangenafweging!

Met het oog op de aanhoudende woningnood, zeker in de Randstad, is het onttrekken van woningen aan de woningvoorraad voor de verhuur van short stay appartement geen wenselijke ontwikkeling. Daarnaast veroorzaken dergelijke appartementen doorgaans meer overlast voor de omgeving dan een reguliere woning. In de gemeente Amsterdam is er dan ook beleid vastgesteld waarin quota zijn vastgelegd voor short stay woningen. Als die quota nog niet zijn bereikt, bestaat er dan toch ruimte om een omgevingsvergunning voor omzetting van een reguliere woning naar short stay woning te weigeren? Nee, zo bepaalde de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) op woensdag 27 juni jl. (meer…)

Schaarse publieke rechten en ruimtelijke besluiten. Conclusie staatsraad advocaat-generaal Widdershoven biedt duidelijkheid

Schaarse publieke rechten en ruimtelijke besluiten. Conclusie staatsraad advocaat-generaal Widdershoven biedt duidelijkheid

Worden bij een ruimtelijk plan of een omgevingsvergunning schaarse publieke rechten verdeeld? Dit is een van de vragen die de afgelopen periode is gerezen in het omgevingsrecht. Over het antwoord op deze vraag is vandaag meer duidelijkheid ontstaan door de conclusie van staatsraad advocaat-generaal Widdershoven in de zaak Windpark Zeewolde. (meer…)

Nationale woonagenda 2018 als antwoord op de krappe woningmarkt

Nationale woonagenda 2018 als antwoord op de krappe woningmarkt

Met name in de grote steden neemt de druk op de woningmarkt steeds verder toe. Op veel plekken vinden mensen het moeilijk om een huis te vinden dat past bij hun wensen en mogelijkheden. De woonopgave gemiddeld jaarlijks 75.000 woningen bij te bouwen ondervindt knelpunten, zoals ruimtegebrek, de behoefte aan nieuwe infrastructuur en de transitie naar aardgasloos wonen. Dit vraagt om een integrale aanpak door alle spelers op de woningmarkt. Samen met negen andere partijen ondertekende minister Ollongren op 23 mei jl. daarom de Nationale woonagenda, met daarin afspraken over de aanpak van het groeiende tekort aan woningen. Drie speerpunten moeten leiden tot een ‘passendere’ woningmarkt: het vergroten en versnellen van de woningbouw, het beter benutten van de bestaande voorraad en het verbeteren van de betaalbaarheid van het wonen. (meer…)

Wijziging van de Woningwet: het aantal sociale huurwoningen op peil

Wijziging van de Woningwet: het aantal sociale huurwoningen op peil

In de blogreeks Inzicht in Omgevingsrecht benadrukten Jelmer Procee en Laura van der Meulen al dat gemeenten voor een flinke opgave staan bij de bestrijding van woningnood. Nadat het onderwerp ‘voldoende betaalbare woningen’ een belangrijk thema vormde van onder meer de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 21 maart jl., consulteert het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) vanaf heden ook het wetsvoorstel ‘Wet voldoende betaalbare woningen’, dat vooral relevant is voor gemeenten. In dit blog verhelderen wij het wetsvoorstel voor u. (meer…)

you're currently offline