Ruimtelijke ordening


Meer evenementen dan tijd en ruimte: maak bij de keuze criteria voldoende duidelijk!

Meer evenementen dan tijd en ruimte: maak bij de keuze criteria voldoende duidelijk!

Dance feesten, wijnfestivals, carnavals, museumnachten en kermissen: er worden oneindig veel evenementen georganiseerd door heel Nederland. Voor mensen die graag evenementen bezoeken is dat leuk, maar om het ook voor de omgeving dragelijk te houden is het van belang paal en perk te stellen aan het aantal evenementen op één locatie. Dat geldt zeker binnen een drukke stad als Rotterdam. Binnen de gemeente Rotterdam wordt daarom gewerkt met een evenementenkalender, die jaarlijks wordt vastgesteld. Dat duidelijk moet zijn vastgelegd hóe evenementen worden beoordeeld om al dan niet op deze evenementenkalender te worden geplaatst, blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 21 november 2018. (meer…)

Gefaseerde aanvraag bij onlosmakelijke activiteiten. Een gebrek in de eerste fase heeft niet automatisch gevolgen voor de tweede fase!

Gefaseerde aanvraag bij onlosmakelijke activiteiten. Een gebrek in de eerste fase heeft niet automatisch gevolgen voor de tweede fase!

De Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) biedt voor ‘onlosmakelijke activiteiten’ de mogelijkheid om de daarvoor benodigde omgevingsvergunning gefaseerd aan te vragen en te verlenen. Zo is bijvoorbeeld bij bouwen dat niet voldoet aan het ter plaatse geldende bestemmingsplan sprake van onlosmakelijke samenhang tussen de activiteiten ‘bouwen’ en ‘strijdig gebruik’. In dat geval kan de afwijking van het bestemmingsplan als eerste fase worden aangevraagd, en het bouwen als tweede fase. Voor elke fase neemt het bevoegd gezag een op zichzelf staand besluit. Pas wanneer op beide besluiten positief is beslist, ontstaat er één omgevingsvergunning en kan met de activiteiten worden gestart. In een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 3 oktober 2018 wordt duidelijk dat een gebrek in een aanvraag in de eerste fase niet automatisch gevolgen heeft voor de aanvraag in de tweede fase. (meer…)

De Aanvullingswet Geluid: modernisering van het systeem van geluidregulering

De Aanvullingswet Geluid: modernisering van het systeem van geluidregulering

Geluid speelt bij veel ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving een rol. Waar enerzijds een ongestoorde voortzetting van bedrijvigheid en infrastructuur gewenst is, kunnen vooral geluidgevoelige functies in de nabijheid daarvan, zoals woningen of onderwijsgebouwen, te maken krijgen met (toenemende) geluidhinder. De mate waarin de overheid de omgeving tegen geluidbelastende functies kan beschermen, is afhankelijk van de juridische mogelijkheden die zij daarvoor heeft. Niet voor niets krijgt geluid een centrale plaats in de Omgevingswet. Dat wordt geregeld in de Aanvullingswet. De Aanvullingswet Geluid is één van de vier aanvullingswetten bij de Omgevingswet. De andere 3 gaan over de onderwerpen bodem, grondeigendom en natuur. In dit blogbericht een tipje van de sluier over de voorgenomen aanpassing van de geluidregels en de betekenis hiervan voor de praktijk, naar aanleiding van de kamerbrief van Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) van Veldhoven. (meer…)

AMvB’s Omgevingswet: gezondheid in het Besluit kwaliteit leefomgeving

AMvB’s Omgevingswet: gezondheid in het Besluit kwaliteit leefomgeving

Op vrijdag 31 augustus 2018 zijn de vier Algemene maatregelen van bestuur (AMvB’s) van de Omgevingswet gepubliceerd in het Staatsblad. Het gaat om het Omgevingsbesluit, het Besluit kwaliteit leefomgeving, het Besluit activiteiten leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving. De komende tijd verschijnt regelmatig een blogbericht, waarin wij inzoomen op één van de onderwerpen uit de verschillende AMvB’s. De aankomende invoering van de Omgevingswet zorgt voor veel beweging in het domein van ruimte en gezondheid. In dit blogbericht geven wij antwoord op de vraag welke plaats gezondheid krijgt binnen het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl). (meer…)

Last onder dwangsom. Bepaal eerst wie overtreder is en bepaal dan pas of deze de overtreding kan beëindigen!

Last onder dwangsom. Bepaal eerst wie overtreder is en bepaal dan pas of deze de overtreding kan beëindigen!

Voordat het bevoegd gezag een last onder dwangsom oplegt, moet het eerst vaststellen wie overtreder is. Pas nadat dit is vastgesteld, komt de vraag aan de orde of diegene bij machte is de overtreding te beëindigen en of er dus een last onder dwangsom mag worden opgelegd. Dit gaat nog weleens mis. De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) zet een en ander in haar uitspraak van 22 augustus 2018 nog eens op een rijtje. (meer…)