Ruimtelijke ordening


De bestuursrechter laat de ambtshalve toets van de tijdigheid van het voorgaande rechtsmiddel los. Wat zijn de gevolgen voor omgevingsrechtelijke besluiten?

De bestuursrechter laat de ambtshalve toets van de tijdigheid van het voorgaande rechtsmiddel los. Wat zijn de gevolgen voor omgevingsrechtelijke besluiten?

De bestuursrechter toetst in beroep voortaan niet meer ambtshalve of tijdig bezwaar is gemaakt. Dat volgt uit een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van 9 juli 2021, waarbij een persbericht is uitgebracht. Verder wordt in hoger beroep niet meer ambtshalve beoordeeld of het beroep tijdig was. Wel moet de bestuursrechter (in beroep en hoger beroep) nog steeds beoordelen of het bij hemzelf ingestelde rechtsmiddel tijdig is ingediend. Kortom, alleen de controle op de tijdigheid van een rechtsmiddel bij de voorgaande instantie vervalt. In deze blog besteden wij aandacht aan de gevolgen van de uitspraak voor omgevingsrechtelijke geschillen. (meer…)

Toetsing omgevingsvergunning milieu aan geluidverkaveling bestemmingsplan. Vermenging milieuspoor en ruimtelijke spoor?

Toetsing omgevingsvergunning milieu aan geluidverkaveling bestemmingsplan. Vermenging milieuspoor en ruimtelijke spoor?

De verdeling van geluidruimte op gezoneerde industrieterreinen leidt al lange tijd tot interessante juridische discussies. Al ruime tijd is duidelijk dat in een bestemmingsplan geluidruimte kan worden verdeeld door middel van geluidverkaveling. Over zo’n geluidverkaveling deed de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) op 24 februari 2021 een uitspraak. De Afdeling beantwoordt daarin de vraag of een omgevingsvergunning milieu kan worden getoetst aan de geluidverkaveling in het bestemmingsplan. Een verrassend antwoord. Liesbeth Schippers en Lianne Barnhoorn hebben over deze uitspraak daarom een annotatie geschreven in het Tijdschrift Geluid. (meer…)

Verwerpen initiatiefvoorstel is geen besluit en fracties van de gemeenteraad zijn geen belanghebbenden

Verwerpen initiatiefvoorstel is geen besluit en fracties van de gemeenteraad zijn geen belanghebbenden

De voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland oordeelde recentelijk dat het verwerpen van een initiatiefvoorstel van een aantal fracties van de gemeenteraad geen besluit is. De verwerping van het initiatiefvoorstel is géén rechtshandeling zodat aan artikel 1:3 lid 1 Algemene wet bestuursrecht (Awb) niet wordt voldaan. Verder betreft het ook geen afwijzing van een aanvraag omdat de fracties van de gemeenteraad geen belanghebbenden zijn, ook aan de voorwaarden van artikel 1:3 lid 2 Awb wordt dus niet voldaan. In dit blogbericht staan wij stil bij het belang van deze uitspraak voor de praktijk. (meer…)

Huisvesting arbeidsmigranten: goed regelen en onderbouwen

Huisvesting arbeidsmigranten: goed regelen en onderbouwen

Op 11 november deed de rechtbank Oost-Brabant tussenuitspraak over een vergunning voor het huisvesten van arbeidsmigranten bij een akkerbouwbedrijf. Zoals de rechter in de uitspraak zelf al benoemt, is dit niet de eerste zaak over de huisvesting van arbeidsmigranten en zeker ook niet de laatste. Omwonenden van een locatie waar arbeidsmigranten worden gehuisvest zijn regelmatig bang voor een grote verandering van hun leefomgeving en daarmee gepaard gaande overlast. Gemeenten moeten juist daarom extra goed opletten bij het verlenen van een vergunning. Deze uitspraak biedt een mooi overzicht van de omstandigheden die bij vergunningverlening in aanmerking moeten worden genomen. (meer…)

Het relativiteitsvereiste in het bestuursrecht: hoe zit het ook alweer?

Het relativiteitsvereiste in het bestuursrecht: hoe zit het ook alweer?

Sinds 1 juli 2013 geldt over de volle breedte van het bestuursrecht het relativiteitsvereiste in beroep en hoger beroep bij de bestuursrechter (art. 8:69a Awb). Het relativiteitsvereiste moet voorkomen dat een besluit met succes wordt aangevochten vanwege schending van een rechtsregel, als die regel is bedoeld om anderen te beschermen dan degene die in beroep komt. Dat kwam vooral veel voor in omgevingsrechtelijke zaken waaraan concurrerende partijen en milieuorganisaties deelnemen. Ook buiten het omgevingsrecht is het relativiteitsvereiste niet zonder betekenis. Het relativiteitsvereiste laat zich echter niet eenvoudig toepassen. Het komt dan ook goed van pas dat de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State op 11 november 2020 een overzichtsuitspraak heeft gedaan. (meer…)