Ruimtelijke ordening


Grenzen aan het delegeren van de planbevoegdheid

Grenzen aan het delegeren van de planbevoegdheid

Op 14 april 2022 wees Staatsraad Advocaat-Generaal Nijmeijer een conclusie over delegatie bij een zogeheten bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. Deze conclusie bevat interessante beschouwingen over onder meer de eisen die aan de inhoud van het delegatiebesluit moeten worden gesteld en de omvang van het beroep bij planherzieningen. De conclusie is daarmee interessant voor iedereen die nu betrokken is bij het opstellen van omgevingsplannen (of de bestemmingsplannen met verbrede reikwijdte aan de hand waarvan nu al wordt geëxperimenteerd met de kenmerken van het omgevingsplan) en waarbij de gemeenteraad een delegatiebesluit heeft genomen dan wel voornemens is om een delegatiebesluit te nemen. (meer…)

Akoestische aandachtspunten voor woningbouw nabij bedrijven

Akoestische aandachtspunten voor woningbouw nabij bedrijven

In Nederland is sprake van woningnood. De wil om woningen te realiseren lijkt er zeker, maar overeenstemming over de plek waar de woningen moeten komen is minder snel bereikt. De ruimte in Nederland is beperkt en het opgeven van natuur voor woningbouw ligt gevoelig. Juist om natuur te ontzien, wordt vaak eerst gekeken naar de mogelijkheid van binnenstedelijke verdichting. Toch brengt ook binnenstedelijke verdichting een spanningsveld met zich mee. Een belangrijk dilemma betreft de oprukkende woningbouw nabij bedrijven. Waar bedrijven zich jaren geleden wellicht vestigden op een eenzaam perceel net buiten de stad, kan aan de overkant van de straat nu zomaar een woonwijk geprojecteerd worden. De bewoners van de toekomstige woonwijk zijn wellicht niet gediend van de geluiden en geuren die het bedrijf produceert. Bedrijven vrezen voor klachten. Een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) van 29 september 2021 laat dit spanningsveld zien. Deze uitspraak bevat een aantal interessante overwegingen over woningbouw nabij bedrijven. Lianne Barnhoorn en Jacobine Buitenhuis hebben over deze uitspraak een annotatie geschreven in het Tijdschrift Geluid. (meer…)

Ook bestuursorganen onderdeel van ‘het publiek’ bij Aarhus-besluiten

Ook bestuursorganen onderdeel van ‘het publiek’ bij Aarhus-besluiten

Het Verdrag betreffende toegang tot informatie, inspraak bij besluitvorming en toegang tot de rechter inzake milieuaangelegenheden, beter bekend als het Verdrag van Aarhus, regelt onder meer de inspraakrechten voor milieuzaken waarop dit verdrag van toepassing is. Daarbij maakt het verdrag onderscheid tussen ‘het betrokken publiek’ (belanghebbenden) en ‘het publiek’ (niet-belanghebbenden). In een uitspraak van 27 oktober 2021 bepaalde de Afdeling dat ook bestuursorganen onderdeel uitmaken van ‘het publiek’ als bedoeld in artikel 2, punt 4, van het Verdrag van Aarhus. Deze uitspraak heeft daarmee invloed op de beroepsmogelijkheden van bijvoorbeeld colleges van burgemeester en wethouders. (meer…)

Bekendmaking overheidsbesluiten voortaan digitaal

Bekendmaking overheidsbesluiten voortaan digitaal

Nu steeds meer mensen gebruik maken van de digitale weg om zo informatie tot zich te nemen, laat de oplage en het bereik van gedrukte media al geruime tijd een afname zien. Het regeerakkoord 2017–2021 onderkende deze trend en stelde al tot doel de overheidscommunicatie die nu nog fysiek plaatsvindt in de toekomst (ook) digitaal mogelijk te maken. Dit streven is per 1 juli jl. daadwerkelijk verankerd met de Wet elektronische publicaties (hierna: Wep), het Besluit en de Regeling elektronische publicaties. De nieuwe wet- en regelgeving verplicht bestuursorganen onder meer om officiële publicaties op een gestandaardiseerde manier online te zetten via de website officielebekendmakingen.nl, zodat burgers op één website alle algemene bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen van de overheid kunnen raadplegen. Doel is hiermee de toegankelijkheid en kenbaarheid van deze publicaties te vergroten, waarna de burger eventuele rechtsmiddelen tijdig kan aanwenden. (meer…)

Tijdelijke supermarkt is stedelijk ontwikkelingsproject. Kruimelgevallenregeling ten onrechte toegepast

Tijdelijke supermarkt is stedelijk ontwikkelingsproject. Kruimelgevallenregeling ten onrechte toegepast

Indien een ruimtelijke ontwikkeling niet past binnen het bestemmingsplan kan het college van burgemeesters en wethouders hier mogelijk medewerking aan verlenen door middel van een omgevingsvergunning die zijn grondslag vindt in de zogenoemde kruimelgevallenregeling. De kruimelgevallenregeling is qua doorlooptijd voordeliger, omdat in zo’n geval de reguliere voorbereidingsprocedure van toepassing is in plaats van de uitgebreide die over het algemeen geldt bij afwijkingen van het bestemmingsplan. Wanneer een ruimtelijke ontwikkeling echter kwalificeert als een ‘stedelijk ontwikkelingsproject’, kan de kruimelgevallenregeling niet worden toegepast. Dit omdat dergelijke ontwikkelingen doorgaans meer milieugevolgen met zich brengen. In een uitspraak van de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland van 13 juli 2021 was hier sprake van: de rechter overweegt hier dat een tijdelijke supermarkt moet worden aangemerkt als een ‘stedelijk ontwikkelingsproject’. De kruimelgevallenregeling was hier daarom ten onrechte toegepast en de omgevingsvergunning voorbereid met de verkeerde procedure. (meer…)