Invoeringswet Omgevingswet door de Tweede Kamer. Weer een stapje dichterbij de stelselherziening

Invoeringswet Omgevingswet door de Tweede Kamer. Weer een stapje dichterbij de stelselherziening

Decentraler, flexibeler, meer ruimte voor maatwerk, oog voor duurzaamheid, een betere afstemming tussen beleidsgebieden en participatie als belangrijke pijler. Met de komst van de Omgevingswet in 2021 verwachten we een hoop verandering. En nadat de Tweede Kamer op 7 maart jl. na meerdere amendementen instemde met de Invoeringswet Omgevingswet zijn we daar weer een stapje dichterbij. De Invoeringswet zorgt ervoor dat de Omgevingswet waar nodig wordt aangevuld of gewijzigd en regelt daarnaast het benodigde overgangsrecht. Een greep uit wat er zoal in de Invoeringswet staat. (meer…)

Planologische inpassing van zonne-energie en zonneparken. Regels over participatie in het bestemmingsplan

Planologische inpassing van zonne-energie en zonneparken. Regels over participatie in het bestemmingsplan

Het bestemmingsplan “Leeuwarden – Partiële herziening Plan voor de zon” is een partiële herziening van een groot aantal bestemmingsplannen van de gemeente Leeuwarden. Het bestemmingsplan heeft als doel belemmeringen voor het realiseren van zonneparken weg te nemen. Het bestemmingsplan voorziet erin de realisatie van zonneparken vergunningvrij te maken of door middel van een binnenplanse afwijkingsbevoegdheid toe te staan. De gemeenteraad van Leeuwarden beoogt met het bestemmingsplan uitvoering te geven aan de gemeentelijke duurzaamheidsdoelen en de provinciale doelstellingen voor zonne-energie en zonnewarmte. (meer…)

Amendement Invoeringswet Omgevingswet: participatie te vrijblijvend?

Amendement Invoeringswet Omgevingswet: participatie te vrijblijvend?

Eén van de voornaamste pijlers van de Omgevingswet is participatie. Het in een vroeg stadium betrekken van burgers, bedrijven en andere belanghebbenden bij plannen voor de fysieke leefomgeving zorgt niet alleen voor meer kennis, expertise en creativiteit, maar vergroot ook het draagvlak en leidt tot minder bezwaar- en beroepsprocedures. De Omgevingswet onderkent dat participatie maatwerk is. Het bevoegd gezag en initiatiefnemers zijn vrij om hierin eigen keuzes te maken. Is dit te vrijblijvend? De Tweede Kamer ging hierover op 20 februari 2019 in debat én er werd hierover een amendement ingediend. (meer…)

Experimenteren in het omgevingsrecht: gewoon doen!

Experimenteren in het omgevingsrecht: gewoon doen!

Dit is een verslag van een tijdens Inzicht in bestuursrecht 2018 gegeven workshop.

Koudwatervrees voor experimenten in het omgevingsrecht is nergens voor nodig. Dat was de conclusie van de workshop van Aart Jan van der Ven tijdens het jaarlijkse congres ‘Inzicht in bestuursrecht’ van Pels Rijcken. Het thema van de 2018-editie was ‘experimenteren’. In dit blogbericht een korte samenvatting van de workshop ‘Experimenten in het omgevingsrecht’.  (meer…)

AMvB’s Omgevingswet: digitalisering in het Omgevingsbesluit

AMvB’s Omgevingswet: digitalisering in het Omgevingsbesluit

Op vrijdag 31 augustus 2018 zijn de vier Algemene maatregelen van bestuur (AMvB’s) van de Omgevingswet gepubliceerd in het Staatsblad. Het gaat om het Omgevingsbesluit, het Besluit kwaliteit leefomgeving, het Besluit activiteiten leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving. De komende tijd verschijnt regelmatig een blogbericht, waarin wij inzoomen op één van de onderwerpen uit de verschillende AMvB’s. Digitalisering is een belangrijk hulpmiddel om processen te versnellen en kaders te stellen voor activiteiten in de fysieke leefomgeving. Daarmee is het een belangrijk onderdeel van de stelselherziening van het omgevingsrecht. In dit blogbericht lichten wij het Omgevingsbesluit toe ten aanzien van het onderwerp Digitaal Stelsel Omgevingswet.

(meer…)

you're currently offline