Omgevingswet


Het Waterbeheerprogramma voor integraal waterbeheer

Het Waterbeheerprogramma voor integraal waterbeheer

Het beheer van water gaat gepaard met grote opgaven. Met waterbeheer moet immers worden gereageerd en geanticipeerd op ruimtelijke ontwikkelingen, klimaatverandering, bodemdaling en de energietransitie. Voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet was het voor waterschappen verplicht hiertoe een Waterbeheerplan op te stellen. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet moeten waterschappen in plaats van het Waterbeheerplan een Waterbeheerprogramma vaststellen. Recentelijk is de Handreiking Waterbeheerprogramma’s van de Unie van Waterschappen verschenen. In dit blogbericht wordt ingegaan op het belang van het Waterbeheerprogramma voor gemeenten en provincies. Wat gaat er veranderen? (meer…)

Beleidsmatige verplichtingen tot inspanningen gericht op vergroten draagvlak en verzorgen participatie, een voorschot op de Omgevingswet?

Beleidsmatige verplichtingen tot inspanningen gericht op vergroten draagvlak en verzorgen participatie, een voorschot op de Omgevingswet?

Draagvlak en participatie zijn de laatste jaren veel besproken onderwerpen binnen het omgevingsrecht. Een wettelijke draagkrachtverplichting voor bestemmingsplannen bestaat onder het huidige recht echter niet. Uit twee recente uitspraken van de Afdeling volgt echter dat beleid een initiatiefnemer wel degelijk kan verplichten tot het verrichten van inspanningshandelingen gericht op het creëren van draagvlak, en dat het bevoegd gezag bij het niet uitvoeren van dergelijke handelingen in redelijkheid kan weigeren planologische medewerking te verlenen.

(meer…)

Invoeringswet Omgevingswet door de Tweede Kamer. Weer een stapje dichterbij de stelselherziening

Invoeringswet Omgevingswet door de Tweede Kamer. Weer een stapje dichterbij de stelselherziening

Decentraler, flexibeler, meer ruimte voor maatwerk, oog voor duurzaamheid, een betere afstemming tussen beleidsgebieden en participatie als belangrijke pijler. Met de komst van de Omgevingswet in 2021 verwachten we een hoop verandering. En nadat de Tweede Kamer op 7 maart jl. na meerdere amendementen instemde met de Invoeringswet Omgevingswet zijn we daar weer een stapje dichterbij. De Invoeringswet zorgt ervoor dat de Omgevingswet waar nodig wordt aangevuld of gewijzigd en regelt daarnaast het benodigde overgangsrecht. Een greep uit wat er zoal in de Invoeringswet staat. (meer…)

Planologische inpassing van zonne-energie en zonneparken. Regels over participatie in het bestemmingsplan

Planologische inpassing van zonne-energie en zonneparken. Regels over participatie in het bestemmingsplan

Het bestemmingsplan “Leeuwarden – Partiële herziening Plan voor de zon” is een partiële herziening van een groot aantal bestemmingsplannen van de gemeente Leeuwarden. Het bestemmingsplan heeft als doel belemmeringen voor het realiseren van zonneparken weg te nemen. Het bestemmingsplan voorziet erin de realisatie van zonneparken vergunningvrij te maken of door middel van een binnenplanse afwijkingsbevoegdheid toe te staan. De gemeenteraad van Leeuwarden beoogt met het bestemmingsplan uitvoering te geven aan de gemeentelijke duurzaamheidsdoelen en de provinciale doelstellingen voor zonne-energie en zonnewarmte. (meer…)

Amendement Invoeringswet Omgevingswet: participatie te vrijblijvend?

Amendement Invoeringswet Omgevingswet: participatie te vrijblijvend?

Eén van de voornaamste pijlers van de Omgevingswet is participatie. Het in een vroeg stadium betrekken van burgers, bedrijven en andere belanghebbenden bij plannen voor de fysieke leefomgeving zorgt niet alleen voor meer kennis, expertise en creativiteit, maar vergroot ook het draagvlak en leidt tot minder bezwaar- en beroepsprocedures. De Omgevingswet onderkent dat participatie maatwerk is. Het bevoegd gezag en initiatiefnemers zijn vrij om hierin eigen keuzes te maken. Is dit te vrijblijvend? De Tweede Kamer ging hierover op 20 februari 2019 in debat én er werd hierover een amendement ingediend. (meer…)