Reactie op PAS-melding is geen besluit

Reactie op PAS-melding is geen besluit

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft vandaag 3 uitspraken gedaan (met nrs. 201602290/1, 201509082/1 en 201600469/1) over het rechtskarakter van een meldingsbevestiging, gedaan in het kader van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). De Afdeling oordeelt dat de reactie op een melding geen besluit is in de zin van artikel 1:3, eerste lid, Awb. Tegen een meldingsbevestiging kan daarom geen bezwaar en beroep worden ingesteld. (meer…)

Verklaring van geen bedenkingen is besluitonderdeel

oiXdGPkOp 28 september heeft de Afdeling een interessante uitspraak gedaan over de verklaring van geen bedenking. In de uitspraak wordt een appellant niet-ontvankelijk verklaard in zijn hoger beroep ten aanzien van het besluitonderdeel flora en fauna van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder e van de Wabo, omdat hij geen zienswijze had ingediend ten aanzien van de verleende verklaring van geen bedenking. De Afdeling oordeelt dat de voor het onderdeel flora en fauna vereiste verklaring van geen bedenking dient te worden aangemerkt als afzonderlijk besluitonderdeel. (meer…)

Edward Brans en Moniek Heerings in het Nederlands Tijdschrift voor Energierecht: “Aansprakelijkheid voor schade door een ‘blowout’ bij olie- of gaswinning op zee”

big-oli-rig-1239227-638x479In het Nederlands Tijdschrift voor Energierecht (nr. 2/3 juni 2016) is een artikel verschenen van Edward Brans en Moniek Heerings met als titel: Aansprakelijkheid voor schade door een ‘blowout’ bij olie- of gaswinning op zee. Aanpassing van EU-regelgeving in vervolg op het incident met de Deepwater Horizon. In het artikel bespreken zij welke gevolgen het Deepwater Horizon-incident van 2010 heeft gehad voor de EU-regelgeving die ziet op milieuaansprakelijkheid en belichten zij overgebleven hiaten in het Europese milieuaansprakelijkheidsrecht. (meer…)

Europese Commissie zet in op adequate toepassing Milieuaansprakelijkheidsrichtlijn

zeeIn 2007 is de EU-richtlijn Milieuaansprakelijkheid in werking getreden. De richtlijn is in Nederland geïmplementeerd in Titel 17.2 Wet milieubeheer. Doel van de richtlijn is het voorkomen van aanzienlijke milieuschade en, als schade is ontstaan, het herstel ervan door het nemen van feitelijke maatregelen. Het gaat bij toepassing van de richtlijn dus niet om het betalen van een schadevergoeding in geld. Fysiek herstel van aangetaste Natura 2000-gebieden en de habitats en soorten die vallen onder de Vogel- en Habitatrichtlijnen staat voorop. Hetzelfde geldt voor de aantasting van wateren die vallen onder het bereik van de Kaderrichtlijn Water (KWR). In Nederland zijn dit nagenoeg alle oppervlaktewateren en – vanwege de uitbreiding van het bereik van de richtlijn als vervolg op het incident met de Deepwater Horizon in de Golf van Mexico – een aanzienlijk deel van de Noordzee.

(meer…)

Bestrijding van meeuwenoverlast; nestbehandeling en cervicale dislocatie toegestaan?

meeuwRecent zijn twee uitspraken gewezen over de methoden en middelen die mogen worden gebruik bij het bestrijden van meeuwenoverlast. De eerste uitspraak betreft de uitspraak van de rechtbank Noord-Holland van 11 april jl., waarin de vraag centraal stond of cervicale dislocatie mag worden toegestaan als middel, terwijl dit middel niet bij wettelijk voorschrift is aangewezen. De tweede uitspraak van de voorzieningenrechter van de Afdeling van 12 april jl. betrof de negatieve gevolgen op de meeuwenpopulatie als gevolg van nestbehandeling. (meer…)

you're currently offline