Naar een veiliger weggebruik: snorfiets naar rijbaan mét helm op

Naar een veiliger weggebruik: snorfiets naar rijbaan mét helm op

Grote drukte op het fietspad kan leiden tot te weinig ruimte voor inhalen, schrikreacties en andere onveilige situaties. Gemeenten en andere wegbeheerders krijgen daarom per 1 juli 2018 de mogelijkheid middels een verkeersbesluit tot het plaatsen van een onderbord bij een verplicht fietspad, snorfietsers van drukke fietspaden te weren en naar de rijbaan te verplaatsen. Daar waar de snorfietser naar de rijbaan moet, gaat bovendien een helmplicht gelden. De Tweede Kamer stemde met dit beleid eind vorig jaar al in. De op handen zijnde wijzigingen betekenen een aanpassing van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV). (meer…)

Alle forensen op de fiets a.u.b. Een fietsvriendelijke omgeving met de ‘Ambities Fiets’

Alle forensen op de fiets a.u.b. Een fietsvriendelijke omgeving met de ‘Ambities Fiets’

Het wordt steeds lastiger om stadscentra met de auto te bereiken. Bovendien staan gemeenten voor een grote duurzaamheidsopgave en is de luchtkwaliteit een bepalende factor voor de kwaliteit van leven in een stedelijke omgeving. Het stimuleren van forensen om uit de auto te komen en op de fiets te stappen, eventueel in combinatie met openbaar vervoer, kan aan deze en meer belangrijke nationale doelen een bijdrage leveren. Daarom roept staatssecretaris van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) gemeenten en provincies op plannen te maken voor een fietsvriendelijke omgeving. Op 12 juni jl. presenteerde zij daartoe haar ‘Ambities Fiets’. (meer…)

Schone mobiliteit door eenduidigheid in milieuzones en differentiatie van parkeertarieven

Schone mobiliteit door eenduidigheid in milieuzones en differentiatie van parkeertarieven

De transitie naar schone mobiliteit is onontbeerlijk voor ons streven naar schonere lucht. Momenteel vinden de onderhandelingen over een nieuw Klimaatakkoord plaats. Daarbij worden aan de mobiliteitstafel de CO2-reductiedoelstellingen voor de mobiliteitssector nader ingevuld. Het Regeerakkoord benadrukte in dit verband al een tweetal instrumenten voor gemeenten om de luchtkwaliteit in binnensteden te verbeteren: het harmoniseren van milieuzones en het hanteren van lagere parkeertarieven voor emissieloze auto’s. Op 5 april jl. informeerde staatssecretaris van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) de Tweede Kamer over de nadere uitwerking van deze maatregelen en de daarvoor noodzakelijke aanpassingen in de wetgeving. (meer…)

Blogreeks Inzicht in Omgevingsrecht: Mobiliteit als drager van de Omgevingsvisie

Blogreeks Inzicht in Omgevingsrecht: Mobiliteit als drager van de Omgevingsvisie

Tijdens de 4e editie van Inzicht in Omgevingsrecht hebben Wim Korver (Goudappel Groep) en Daniëlle Roelands-Fransen de stelling geponeerd dat mobiliteit(sbeleid) het middel is voor een integrale benadering van de fysieke leefomgeving. Daarmee vormt mobiliteit een goede basis voor de Omgevingsvisie. Vooruitlopend op de (beoogde) inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2021, kiezen veel gemeenten en provincies er voor alvast een Omgevingsvisie op te stellen. De Omgevingsvisie vraagt om een integrale benadering van verschillende beleidsterreinen. Maar wat vormt het vertrekpunt? (meer…)