‘Zachte’ Brexit weggestemd: de gevolgen voor het vrachtverkeer in de havengebieden in Nederland

‘Zachte’ Brexit weggestemd: de gevolgen voor het vrachtverkeer in de havengebieden in Nederland

Op dinsdag 15 januari 2018 stemde het Britse Lagerhuis de Brexit-deal die Theresa May met Brussel overeenkwam weg met een uitslag van 202 stemmen voor en 432 tegen. Wat er vervolgens zal gaan gebeuren weet nog niemand. Tot 21 januari 2019 heeft premier May de tijd om een plan B voor te stellen, waarvan de inhoud eveneens onduidelijk is. Met het verwerpen van de deal is ook de transitieperiode, waarin werd vastgelegd dat tot eind 2020 alles bij het oude zou blijven, verworpen. Hoewel een gevreesde harde Brexit nog geen feit is, zullen de gevolgen van de no-deal al op korte termijn zichtbaar kunnen worden in vooral de havengebieden: als gevolg van in te voeren douanecontroles bestaat de vrees voor verkeerschaos, lange wachtrijen en overvolle parkeerplaatsen. Ook is het ontstaan van een tekort aan vergunningen realistisch. (meer…)

Het bestemmingsplan, het bouwplan en de parkeernorm. Hoe parkeren is verworden tot vast onderdeel van ruimtelijke planvorming

Het bestemmingsplan, het bouwplan en de parkeernorm. Hoe parkeren is verworden tot vast onderdeel van ruimtelijke planvorming

Met deze titel is in Bouwrecht 2018/9 een artikel verschenen van de hand van Daniëlle Roelands. In dit artikel worden aan de hand van jurisprudentie handvatten geboden voor het vormgeven van een parkeerregeling in een bestemmingsplan en het opstellen van een parkeeronderbouwing bij een concreet bouwplan. (meer…)

Smart Mobility als onderdeel van toekomstbestendig vervoer

Smart Mobility als onderdeel van toekomstbestendig vervoer

Toenemende verkeersdruk, meer gemengd verkeer op de weg en de noodzaak tot aanleg, vervanging en renovatie van infrastructuur. Slechts een greep uit de uitdagingen waar de mobiliteitssector nu en in de toekomst voor staat. In dat kader was 4 oktober 2018 een belangrijke dag in mobiliteitland. Minister van Nieuwenhuizen informeerde de Tweede Kamer over haar ‘Smart Mobility’ plannen voor een toekomstbestendig vervoer. Bedrijfsleven, vervoerders en lokale en landelijke overheden gaan daarbij nog beter samenwerken om de beschikbare technologie te ontsluiten die reizen zo veilig, makkelijk, betrouwbaar en flexibel mogelijk maakt. Daarnaast tekenden diezelfde dag publieke en private partijen de Green Deal Autodelen II.  (meer…)

Naar een veiliger weggebruik: snorfiets naar rijbaan mét helm op

Naar een veiliger weggebruik: snorfiets naar rijbaan mét helm op

Grote drukte op het fietspad kan leiden tot te weinig ruimte voor inhalen, schrikreacties en andere onveilige situaties. Gemeenten en andere wegbeheerders krijgen daarom per 1 juli 2018 de mogelijkheid middels een verkeersbesluit tot het plaatsen van een onderbord bij een verplicht fietspad, snorfietsers van drukke fietspaden te weren en naar de rijbaan te verplaatsen. Daar waar de snorfietser naar de rijbaan moet, gaat bovendien een helmplicht gelden. De Tweede Kamer stemde met dit beleid eind vorig jaar al in. De op handen zijnde wijzigingen betekenen een aanpassing van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV). (meer…)

Blogreeks Inzicht in Omgevingsrecht: Mobiliteit als drager van de Omgevingsvisie

Blogreeks Inzicht in Omgevingsrecht: Mobiliteit als drager van de Omgevingsvisie

Tijdens de 4e editie van Inzicht in Omgevingsrecht hebben Wim Korver (Goudappel Groep) en Daniëlle Roelands-Fransen de stelling geponeerd dat mobiliteit(sbeleid) het middel is voor een integrale benadering van de fysieke leefomgeving. Daarmee vormt mobiliteit een goede basis voor de Omgevingsvisie. Vooruitlopend op de (beoogde) inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2021, kiezen veel gemeenten en provincies er voor alvast een Omgevingsvisie op te stellen. De Omgevingsvisie vraagt om een integrale benadering van verschillende beleidsterreinen. Maar wat vormt het vertrekpunt? (meer…)

you're currently offline