Mobiliteit


Berekening van de parkeerbehoefte: zorgvuldigheids- en motiveringseisen bij dynamisch verwijzen, dubbelgebruik en parkeren op eigen terrein

Berekening van de parkeerbehoefte: zorgvuldigheids- en motiveringseisen bij dynamisch verwijzen, dubbelgebruik en parkeren op eigen terrein

Sinds 1 juli 2018 dienen gemeenten in een bestemmingsplanregeling te borgen dat bij de te realiseren ontwikkeling zal worden voorzien in voldoende parkeergelegenheid. Gemeenten hebben de mogelijkheid om in een planregel ‘dynamisch’ te verwijzen naar gemeentelijke parkeerbeleidsregels en bij de berekening van de parkeerbehoefte dubbelgebruik in aanmerking te nemen. Ook het niet geheel of slechts gedeeltelijk realiseren van parkeerplaatsen op eigen terrein is – onder voorwaarden – toegestaan. Uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 18 september 2019 blijkt dat gemeenten bovenstaande aspecten voldoende gemotiveerd en op zorgvuldige wijze moeten betrekken bij het berekenen van de parkeerbehoefte. (meer…)

Verwijzingen naar gemeentelijk parkeerbeleid in bestemmingsplanregels. Verdere preciseringen van de Afdeling bestuursrechtspraak

Verwijzingen naar gemeentelijk parkeerbeleid in bestemmingsplanregels. Verdere preciseringen van de Afdeling bestuursrechtspraak

Met ingang van 1 juli 2018 dienen bestemmingsplannen te beschikken over een planregeling waarin de parkeernomen worden vastgelegd die de aan de desbetreffende voorziene ruimtelijke ontwikkeling zijn verbonden. Dit is eveneens mogelijk door in een planregel een expliciete verwijzing naar gemeentelijke parkeerbeleidsregels op te nemen. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft recentelijk twee relevante uitspraken gewezen waarin zij verder verduidelijkt wat wel en niet toelaatbaar is bij het in bestemmingsplanregels verwijzen naar parkeerbeleidsregels. Aan de orde waren bestemmingsplannen in de gemeente Landsmeer en Leiden. (meer…)

‘Zachte’ Brexit weggestemd: de gevolgen voor het vrachtverkeer in de havengebieden in Nederland

‘Zachte’ Brexit weggestemd: de gevolgen voor het vrachtverkeer in de havengebieden in Nederland

Op dinsdag 15 januari 2018 stemde het Britse Lagerhuis de Brexit-deal die Theresa May met Brussel overeenkwam weg met een uitslag van 202 stemmen voor en 432 tegen. Wat er vervolgens zal gaan gebeuren weet nog niemand. Tot 21 januari 2019 heeft premier May de tijd om een plan B voor te stellen, waarvan de inhoud eveneens onduidelijk is. Met het verwerpen van de deal is ook de transitieperiode, waarin werd vastgelegd dat tot eind 2020 alles bij het oude zou blijven, verworpen. Hoewel een gevreesde harde Brexit nog geen feit is, zullen de gevolgen van de no-deal al op korte termijn zichtbaar kunnen worden in vooral de havengebieden: als gevolg van in te voeren douanecontroles bestaat de vrees voor verkeerschaos, lange wachtrijen en overvolle parkeerplaatsen. Ook is het ontstaan van een tekort aan vergunningen realistisch. (meer…)

Het bestemmingsplan, het bouwplan en de parkeernorm. Hoe parkeren is verworden tot vast onderdeel van ruimtelijke planvorming

Het bestemmingsplan, het bouwplan en de parkeernorm. Hoe parkeren is verworden tot vast onderdeel van ruimtelijke planvorming

Met deze titel is in Bouwrecht 2018/9 een artikel verschenen van de hand van Daniëlle Roelands. In dit artikel worden aan de hand van jurisprudentie handvatten geboden voor het vormgeven van een parkeerregeling in een bestemmingsplan en het opstellen van een parkeeronderbouwing bij een concreet bouwplan. (meer…)

Smart Mobility als onderdeel van toekomstbestendig vervoer

Smart Mobility als onderdeel van toekomstbestendig vervoer

Toenemende verkeersdruk, meer gemengd verkeer op de weg en de noodzaak tot aanleg, vervanging en renovatie van infrastructuur. Slechts een greep uit de uitdagingen waar de mobiliteitssector nu en in de toekomst voor staat. In dat kader was 4 oktober 2018 een belangrijke dag in mobiliteitland. Minister van Nieuwenhuizen informeerde de Tweede Kamer over haar ‘Smart Mobility’ plannen voor een toekomstbestendig vervoer. Bedrijfsleven, vervoerders en lokale en landelijke overheden gaan daarbij nog beter samenwerken om de beschikbare technologie te ontsluiten die reizen zo veilig, makkelijk, betrouwbaar en flexibel mogelijk maakt. Daarnaast tekenden diezelfde dag publieke en private partijen de Green Deal Autodelen II.  (meer…)