Handhaving


Invordering dwangsommen. Voor beroep op gebrek aan financiële draagkracht is overleggen Belastingoverzicht niet voldoende

Invordering dwangsommen. Voor beroep op gebrek aan financiële draagkracht is overleggen Belastingoverzicht niet voldoende

Wanneer zich een overtreding voordoet, er een dwangsombesluit volgt en vervolgens is vastgesteld dat de dwangsom is verbeurd, dan dient het bevoegd gezag in principe over te gaan tot invordering. Aan het belang van invordering moet een zwaarwegend gewicht worden toegekend, zo volgt uit standaardjurisprudentie van de Afdeling. Adequate handhaving vergt namelijk dat opgelegde sancties ook daadwerkelijk worden geëffectueerd. In een uitspraak van 3 juni 2020 wijst de Afdeling er maar weer eens op: de financiële draagkracht is in beginsel niet één van de bijzondere omstandigheden op basis waarvan het bevoegd gezag geheel of gedeeltelijk van invordering kan afzien. (meer…)

Alleen in last onder bestuursdwang vermelde asbestbronnen kunnen bij overtreder in rekening worden gebracht

Alleen in last onder bestuursdwang vermelde asbestbronnen kunnen bij overtreder in rekening worden gebracht

Sinds 1994 is het verboden om asbestbevattend materiaal te gebruiken, maar desondanks komt asbest nog steeds in onze omgeving voor. Met het oog op de bescherming van de volksgezondheid neemt de gemeente in veel gevallen de taak op zich de eigenaar van het betreffende perceel ertoe aan te zetten de resten te verwijderen, of ruimt de asbestresten uiteindelijk zelf op. Voor het verhaal van de daarbij gemaakte kosten − die hoog op kunnen lopen − richt de gemeente zich op de eigenaar van het perceel. Aan een kostenverhaalsbeschikking of invorderingsbeschikking moet een deugdelijke en controleerbare vaststelling van relevante feiten en omstandigheden ten grondslag liggen. Daarbij moet een en ander ook op schrift zijn gesteld. Slechts de kosten van de saneringswerkzaamheden die gerelateerd zijn aan de asbestbronnen die in het controlerapport zijn vermeld kunnen bij de overtreder in rekening gebracht worden, aldus de Afdeling in een uitspraak van 17 juni 2020. (meer…)

Rechter bevestigt weer eens: het college mag onder voorwaarden op de expertise van de Omgevingsdienst afgaan

Rechter bevestigt weer eens: het college mag onder voorwaarden op de expertise van de Omgevingsdienst afgaan

In civielrechtelijke en (hoewel beperkter) ook in bestuursrechtelijke zaken kunnen deskundigen een rol van betekenis spelen. Zij verschaffen de rechter de voorlichting die nodig is voor de beslissing van een geschil, of voorzien het bestuursorgaan van gegevens op basis waarvan het kan overgaan tot handhaving. Dit laatste speelde een rol in een zaak over geluidsoverlast door een partycentrum in Eindhoven, waar het college op basis van geluidsmetingen van de Omgevingsdienst een last onder dwangsom oplegde. Een uitspraak van de Afdeling van 6 mei 2020 maakt nog eens duidelijk onder welke voorwaarden het college op het advies van een deskundige mag afgaan. (meer…)

Blogreeks illegale permanente bewoning recreatiewoningen: de persoonsgebonden omgevingsvergunning

Blogreeks illegale permanente bewoning recreatiewoningen: de persoonsgebonden omgevingsvergunning

De vele vakantieparken die ons land rijk is, worden niet uitsluitend voor recreatie gebruikt. Een groot aantal recreatiewoningen op deze parken wordt namelijk permanent bewoond door diverse groepen mensen die om uiteenlopende redenen geen onderdak op de reguliere woningmarkt kunnen vinden. Op recreatiewoningen rust echter doorgaans een recreatieve bestemming. Permanente bewoning is in dat geval op grond van het bestemmingsplan niet toegestaan. In deze blogreeks bespreken we recente (handhavings)jurisprudentie op dit gebied. Bijvoorbeeld over uitzonderingen op de beginselplicht tot handhaving en invordering van dwangsommen. In dit zesde deel van deze blogreeks bespreken we de persoonsgebonden omgevingsvergunning en staan we stil bij de verschillen met de eerder besproken persoonsgebonden gedoogbeschikking. (meer…)

BUS-sanering en vermeende overtreding van artikel 16 en 18 Besluit bodemkwaliteit

BUS-sanering en vermeende overtreding van artikel 16 en 18 Besluit bodemkwaliteit

In een uitspraak van de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) van 22 april 2020, ligt de vraag voor of er reden is een last onder dwangsom wegens het voorkomen van herhaling van overtreding van de artikelen 16 en 18 van het Besluit bodemkwaliteit (Bbk) te schorsen tot zes weken na de bekendmaking van het besluit op bezwaar. (meer…)