Grond en schade


Een recht op onteigening bestaat niet

Een recht op onteigening bestaat niet

In een uitspraak van 12 mei 2020 van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden wordt (nogmaals) bevestigd dat een recht op onteigening niet bestaat. De gemeente Beverwijk is dan ook niet verplicht tot onteigening over te gaan. De grondeigenaar mag haar perceel zelfstandig ontwikkelen of verkopen. Verder gaat het Hof in op de criteria voor beëindiging van de pachtovereenkomst die wij hier onbesproken laten. (meer…)

Gravende partij aansprakelijk voor schade aan kabel die daar volgens tekening niet had moeten liggen

Gravende partij aansprakelijk voor schade aan kabel die daar volgens tekening niet had moeten liggen

In Nederland ligt er ruim 1,7 miljoen kilometer aan kabels en leidingen onder de grond. De kans dat er bij graafwerkzaamheden een kabel of leiding wordt geraakt, is dan ook aanzienlijk. Daarbij doet zich de vraag voor wie aansprakelijk is voor de schade die hierdoor ontstaat. Draait een partij die graafwerkzaamheden uitvoert op voor de schade aan een kabel, die daar volgens de tekening van de netbeheerder niet zou moeten liggen? Ja, zo bepaalde de rechtbank Noord-Holland in een recente uitspraak. Een gravende partij mag niet blindelings vertrouwen op de aan hem verstrekte tekeningen, maar dient naar de precieze ligging van kabels in de ondergrond zelf onderzoek te doen. (meer…)

Verjaringstermijn voor planschade vangt aan de dag na het onherroepelijk worden van het schadeveroorzakende besluit

Verjaringstermijn voor planschade vangt aan de dag na het onherroepelijk worden van het schadeveroorzakende besluit

De uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (Afdeling) van 18 maart 2020 gaat over de uitleg van artikel 6.1, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening. De Afdeling buigt zich concreet over de vraag op welke dag de verjaringstermijn van vijf jaar uit artikel 6.1, vierde lid, van de Wro aanvangt. Uit de memorie van toelichting bij de Wro blijkt dat de verjaringstermijn in artikel 6.1, vierde lid, van de Wro is gebaseerd op artikel 3:310 van het Burgerlijk Wetboek (BW). Uit de totstandkomingsgeschiedenis van artikel 6.1, vierde lid, van de Wro valt niet af te leiden dat een andere aanvang van de verjaringstermijn is beoogd dan in artikel 3:310 BW. De vijfjaarstermijn in planschadezaken vangt dan ook aan de dag na het onherroepelijk worden van het schadeveroorzakende besluit. (meer…)

Inkomensschade van zegenvisserijbedrijf door wettelijke beperking van schubvisrechten valt volledig onder normaal maatschappelijk risico

Inkomensschade van zegenvisserijbedrijf door wettelijke beperking van schubvisrechten valt volledig onder normaal maatschappelijk risico

Met een groeiende wereldbevolking en welvaart neemt de druk op natuurlijke hulpbronnen razendsnel toe. Daarbij gaat het niet alleen om water, land voor het verbouwen van voedsel of grondstoffen als olie, kolen en gas, maar ook om dierlijke producten en eiwitten. Dat maakt dat de overheid in situaties waarin bijvoorbeeld visbestanden een sterke achteruitgang laten zien, maatregelen neemt om verdere neergang te voorkomen. Een uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) van 17 juli 2019 maakt duidelijk dat de inkomensschade van een zegenvisserijbedrijf door een wettelijke beperking van schubvisrechten volledig onder het normaal maatschappelijk risico valt, zodat geen recht op nadeelcompensatie bestaat. (meer…)

Voorstel tot wijziging van de Awb: aanpassing bijzondere nadeelcompensatie

Voorstel tot wijziging van de Awb: aanpassing bijzondere nadeelcompensatie

Met het op handen zijnde nieuwe omgevingsrecht en de codificatie en harmonisatie van het nadeelcompensatierecht, acht minister Dekker (Rechtsbescherming) verschillende moderniseringen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) nodig. Op 10 juli jl. diende hij daartoe een wetsvoorstel in bij de Tweede Kamer. Allereerst introduceert dit voorstel een nieuwe regeling voor de gecoördineerde behandeling van samenhangende besluiten. Lees daarover ons eerder verschenen blog. In een tweede blog bespraken we de beoogde mogelijkheid voor toezichthouders om bij overtreding van de medewerkingsplicht bestuurlijk te handhaven door middel van een last onder bestuursdwang. In dit blog leest u meer over het derde aandachtspunt: de aanpassing of intrekking van bijzondere nadeelcompensatieregelingen. (meer…)