Curator na faillissement verantwoordelijk voor uit milieuwetgeving voortvloeiende verplichtingen van vennootschap

Curator na faillissement verantwoordelijk voor uit milieuwetgeving voortvloeiende verplichtingen van vennootschap

Het komt voor dat curatoren worden geconfronteerd met een onderneming die op het moment van faillietverklaring niet in overeenstemming blijkt te handelen met milieuwet- en regelgeving en mogelijk zelfs milieuverontreiniging veroorzaakt of dreigt te veroorzaken. In geval van overtreding van milieuwetgeving, brengt de beginselplicht tot handhaving met zich dat het bevoegde bestuursorgaan van haar bevoegdheid gebruikmaakt en de overtreder een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang oplegt. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (Cbb) bevestigt in een uitspraak van 7 augustus 2018 dat in veel situaties de curator met succes kan worden aangesproken op de zorgplichten die voortvloeien uit de diverse milieuwetten. (meer…)

Handhavingsverzoek luchtkwaliteit moet bij juist bestuursorgaan

Handhavingsverzoek luchtkwaliteit moet bij juist bestuursorgaan

Leven in een slechte luchtkwaliteit kan gezondheidsrisico’s opleveren. De Europese Commissie (EC) heeft daarom een Richtlijn luchtkwaliteit opgesteld met grenswaarden voor verschillende schadelijke stoffen in de lucht. Deze richtlijn is in Nederland geïmplementeerd in titel 5.2 (Luchtkwaliteitseisen) van de Wet milieubeheer (Wm). Hierin staan basisverplichtingen opgenomen zoals het beoordelen van luchtkwaliteit, rapportage en maatregelen. De maatregelen worden in Nederland met name vastgelegd in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Kunnen burgers de naleving van de luchtkwaliteitsnormen en maatregelen afdwingen aan de hand van een handhavingsverzoek aan de staatssecretaris? De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) laat zich daar in haar uitspraak van 17 oktober 2018 over uit. (meer…)

Wijziging van het wetsvoorstel Verwijdering asbest en asbesthoudende producten: saneren van verontreiniging onder asbestdak

Wijziging van het wetsvoorstel Verwijdering asbest en asbesthoudende producten: saneren van verontreiniging onder asbestdak

Het wetsvoorstel Verwijdering asbest en asbesthoudende producten, op dit moment in behandeling bij de Tweede kamer, houdt verband met een wijziging van de Wet milieubeheer (Wm). Het wetsvoorstel dat op 2 februari 2017 werd ingediend, moet het mogelijk maken via het Asbestverwijderingsbesluit een verplichting tot actieve verwijdering op te leggen voor asbest(producten) in bouwwerken of objecten, verontreiniging die hier het gevolg van is of afvalstoffen van asbestproducten die in het milieu terecht zijn gekomen. Op 21 augustus 2018 diende staatssecretaris van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een nota van wijziging bij dit wetsvoorstel in. Hiermee wil zij onder meer stimuleren dat eigenaren van gebouwen met asbestdaken de verontreiniging van de bodem daaronder vrijwillig verwijderen. (meer…)

Asbestbrand. Kosten sanering voor rekening eigenaar loods

Asbestbrand. Kosten sanering voor rekening eigenaar loods

Ernstige milieuverontreiniging of het voorkomen daarvan, vormen regelmatig aanleiding voor spoedeisende bestuursdwang. Zo ook in Amersfoort, waar als gevolg van een brand in meerdere loodsen asbestverontreiniging in de omgeving ontstond. De eigenaar van de loodsen die naliet alle verontreinigde percelen te saneren, is daarbij door het college van burgemeester en wethouders van Amersfoort (het college) terecht als overtreder in de zin van artikel 1.1a van de Wet milieubeheer (Wm) aangemerkt. Het college mocht dan ook overgaan tot spoedeisende bestuursdwang, zo bepaalde de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) in haar uitspraak van 23 mei jl. (meer…)

you're currently offline