Milieu


Milieulasten bij faillissement zijn boedelschulden. Uitkomst proefprocedure DCMR

Milieulasten bij faillissement zijn boedelschulden. Uitkomst proefprocedure DCMR

Het komt voor dat ondernemingen op het moment van faillissement een aanzienlijke hoeveelheid (potentieel) verontreinigende en milieugevaarlijke stoffen achterlaten. Naast een milieulast brengt dit vaak ook financiële lasten met zich. De vraag die rijst is wat hierin van de curator, die vaak maar beperkte financiële middelen tot zijn beschikking heeft, mag worden verwacht. DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR) wordt regelmatig geconfronteerd met curatoren die weigeren uitvoering te geven aan bestuursrechtelijke lasten. Op voorstel van twee advocaten van Pels Rijcken is daarom een proefprocedure gestart met als doel duidelijkheid te krijgen over de kwalificatie van geldschulden die voortvloeien uit de niet-naleving van milieuwetgeving. Op 4 juni jl. wees de Hoge Raad in dat kader een prejudiciële beslissing. (meer…)

Drie manieren voor het bevoegd gezag om kennis te nemen van milieubelastende activiteiten

Drie manieren voor het bevoegd gezag om kennis te nemen van milieubelastende activiteiten

Het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) bevat na de inwerkingtreding van de Omgevingswet onder meer de regels over milieubelastende activiteiten. Die regels werken rechtstreeks door naar burgers en bedrijven. Het doel van de algemene regels is het voorkomen dat burgers en bedrijven elke keer dat zij een activiteit willen ondernemen toestemming moeten vragen aan het bevoegd gezag. Wij bespreken drie manieren waarop het bevoegd gezag op de hoogte blijft van die milieubelastende activiteiten. (meer…)

Ook toegang tot de bestuursrechter voor niet-belanghebbenden na tweede richtinggevende uitspraak van Afdeling als gevolg van Varkens in Nood-arrest

Ook toegang tot de bestuursrechter voor niet-belanghebbenden na tweede richtinggevende uitspraak van Afdeling als gevolg van Varkens in Nood-arrest

Personen of rechtspersonen die eerder een zienswijze indienden tegen bijvoorbeeld een ontwerpbestemmingsplan, kunnen in beroep bij de bestuursrechter tegen het daaropvolgende definitieve besluit. Ook wanneer diegene niet-belanghebbend is. Dit volgt uit een tweede richtinggevende uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 4 mei 2021, naar aanleiding van het zogenoemde ‘Varkens in Nood’-arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie. (meer…)

De personen- en onderdelenfuik herzien. Ruimere toegang tot de bestuursrechter bij omgevingsrechtelijke besluiten

De personen- en onderdelenfuik herzien. Ruimere toegang tot de bestuursrechter bij omgevingsrechtelijke besluiten

Artikel 6:13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) regelt onder meer dat wie heeft nagelaten om tijdens de uniforme openbare voorbereidingsprocedure een zienswijze kenbaar te maken, in beginsel niet tegen het betreffende besluit in beroep kan bij de bestuursrechter. De vraag of deze ‘personenfuik’ strijdig is met het Verdrag van Aarhus in het geval van besluiten over milieu-aangelegenheden waarop dit verdrag van toepassing is – de zogeheten Aarhus-besluiten – heeft de afgelopen tijd bij verschillende gerechtelijke instanties voorgelegen. Eerder beantwoordde het Hof van Justitie van de Europese Unie die vraag al bevestigend: artikel 6:13 Awb is voor milieubesluiten in strijd met het Verdrag van Aarhus. Waar het Hof daarbij duidelijk was over de personenfuik bleven er toch nog vragen over hoe de uitspraak precies geïnterpreteerd moet worden, met name waar het gaat om besluitonderdelen en het in het arrest genoemde “betrokken publiek”. Op 14 april jl. gaf de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) in haar eindoordeel verduidelijking op deze punten. Wij nemen u mee door de uitspraak. (meer…)

Geen vee, geen vergunning? Over de intrekking van omgevingsvergunningen onder de Wabo

Geen vee, geen vergunning? Over de intrekking van omgevingsvergunningen onder de Wabo

Met enige regelmaat worden omgevingsvergunningen van een veehouderij bij de bestuursrechter aangevochten, vanwege de impact die deze bedrijven op het milieu kunnen hebben. In een reeks van zeven uitspraken, over zeven afzonderlijke veehouderijen, laat de rechtbank Oost-Brabant zich onder meer uit over de vraag of het college bevoegd is een omgevingsvergunning beperkte milieutoets (gedeeltelijk) in te trekken wanneer een veehouderij van die vergunning niet (volledig) gebruikmaakt. In dit blog gaan wij in op de uitspraak met zaaknummer 20/614. (meer…)