Milieu


Weer voorzichtig bouwen met maatregelenpakket stikstof

Weer voorzichtig bouwen met maatregelenpakket stikstof

Het kabinet heeft als antwoord op de woningnood een flink bouwdoel gesteld: 75.000 nieuwe woningen per jaar. Tegelijkertijd loopt het aantal afgegeven bouwvergunningen als gevolg van de stikstofproblematiek juist terug. Om onder meer de vergunningverlening voor woningbouw weer op gang te brengen en zo de gewenste woningbouwimpuls door te kunnen zetten, heeft het kabinet in een breder kader stikstofmaatregelen aangekondigd. Deze maatregelen zouden de stikstofruimte bieden om het jaarlijkse bouwdoel in 2020 te realiseren. Ondertussen zijn door de commissie-Remkes en de Raad van State over de diverse plannen adviezen uitgebracht. En op 17 december jl. schaarde een meerderheid van de Eerste Kamer zich achter de spoedwet stikstof. Wij nemen u mee door een aantal ontwikkelingen van de afgelopen tijd. (meer…)

Wanneer is een verhuurder van een bronbemalingsinstallatie bij onrechtmatige lozing of grondwateronttrekking aan te merken als overtreder?

Wanneer is een verhuurder van een bronbemalingsinstallatie bij onrechtmatige lozing of grondwateronttrekking aan te merken als overtreder?

Bij bronbemaling moet zoveel mogelijk worden voorkomen dat verontreinigd opgepompt grondwater in het oppervlaktewater wordt geloosd. Een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) van 30 oktober 2019 laat zien dat de eigenaar en verhuurder van een bronbemalingsinstallatie niet zonder meer als overtreder kan worden aangemerkt. (meer…)

Geuroverlast door mest verontreinigd met drugsafval: spoedeisende bestuursdwang en kostenverhaal gerechtvaardigd

Geuroverlast door mest verontreinigd met drugsafval: spoedeisende bestuursdwang en kostenverhaal gerechtvaardigd

Drugsafval is een actueel probleem. De vraag wie bij drugsafvaldumpingen als overtreder kan worden aangemerkt ligt met regelmaat ter beoordeling bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) voor. De achterliggende vraag hierbij is wie voor de bestuursdwangskosten moet instaan. Alleen op de overtreder kunnen namelijk (in beginsel) de kosten die bij bestuursdwang komen kijken worden verhaald. Eerder dit jaar oordeelde de Afdeling dat een grondeigenaar geen overtreding begaat, indien hij niet wist of redelijkerwijs niet kon weten van het drugsafval. Dat een beroep op deze uitspraak niet voor elke eigenaar uitkomst biedt, blijkt uit een uitspraak van de Afdeling van 30 oktober 2019. (meer…)

Geen asbestverbod, wel asbestfonds

Geen asbestverbod, wel asbestfonds

Afgelopen juni verwierp de Eerste Kamer het wetsvoorstel Verwijdering asbest en asbesthoudende producten. Het verbod op asbesthoudende dakbedekking, waarvan de inwerkingtreding uiteindelijk op 1 januari 2028 was voorzien, vond daarmee geen doorgang. De kosten voor huisbezitters om hun daken te saneren, zouden niet in verhouding staan tot de gezondheidsrisico’s van asbest. Zie voor een uitgebreidere bespreking van de bezwaren van de Eerste Kamer ons eerder verschenen blog. Sanering van zoveel mogelijk Nederlandse asbestdaken blijft echter noodzakelijk. Hoe gaat deze bron van asbestvezels in de leefomgeving alsnog worden aangepakt? (meer…)

Betekenis overmatige hinder houtstook hoeft niet in gemeentelijk beleid

Betekenis overmatige hinder houtstook hoeft niet in gemeentelijk beleid

Nu de zomer zijn intrede heeft gedaan en de temperaturen stijgen komt houtstook binnen weliswaar minder voor, maar steken we voor de sfeer buiten graag de vuurkorf aan. Omwonenden ervaren echter regelmatig hinder van het stoken van vuur. Maar wanneer is deze hinder overmatig? Een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 26 juni 2019 geeft antwoord op de vraag of de gemeente gehouden is beleid vast te stellen waarin is bepaald wanneer sprake is van overmatige hinder. Het antwoord luidt ontkennend. (meer…)