Gasloos bouwen na de wet VET: it’s getting real!

Gasloos bouwen na de wet VET: it’s getting real!

Diende het college van burgemeester en wethouders op handen zijnde wet- en regelgeving over gasloos bouwen te betrekken in de uitvoerbaarheidstoets bij een nieuw aan te leggen nieuwbouwwijk? In elk geval niet als de voorzieningen die nodig zijn om uiteindelijk toch gasloos te bouwen binnen de bestaande kaders alsnog kunnen worden gerealiseerd, zo bepaalde de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) in haar uitspraak van 15 augustus 2018. Nog niet eerder deed de Afdeling uitspraak over gasloos bouwen in het kader van de Wet voortgang energietransitie (wet VET). (meer…)

Bodemenergiesystemen in de ondergrond. Meerdere vergunningen op dezelfde locatie mogelijk?

Bodemenergiesystemen in de ondergrond. Meerdere vergunningen op dezelfde locatie mogelijk?

Met open en gesloten bodemenergiesystemen wordt energie uit de bodem gewonnen. Bodemenergiesystemen maken gebruik van de warmte en koude die van nature aanwezig is in de bodem en het grondwater. Het is een duurzame techniek waarmee in de winter gebouwen kunnen worden verwarmd en in de zomer gebouwen kunnen worden gekoeld. Realisatie van een groot aantal bodemenergiesystemen in een beperkt gebied, die ook nog eens een optimaal energierendement hebben, kan alleen wanneer deze systemen ‘slim’ ten opzichte van elkaar gepositioneerd worden en interferentie wordt voorkomen. Brengt dit met zich mee dat voor één locatie niet meerdere vergunningen kunnen worden verleend? Nee, aldus de Rechtbank Noord-Holland in haar uitspraak van 30 juli 2018. Het doet daarbij ook niet ter zake welke vergunningaanvraag eerder was ingediend. (meer…)

Ontbreken verklaring van geen bedenkingen wordt windpark Oostpolder niet fataal!

Ontbreken verklaring van geen bedenkingen wordt windpark Oostpolder niet fataal!

Het verlenen van een omgevingsvergunning voor een windpark zonder de benodigde verklaring van geen bedenkingen? Dat is in strijd met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en het Besluit omgevingsrecht. Toch wordt het ontbreken van zo’n verklaring windpark Oostpolder niet fataal. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) doet op 4 juli 2018 kortom een interessante uitspraak.

(meer…)

Hoe komen we van het gas af? Samenwerking overheid en industrie nodig voor energietransitie

Hoe komen we van het gas af? Samenwerking overheid en industrie nodig voor energietransitie

Het kan niemand meer zijn ontgaan, Nederland moet aardgasvrij, en snel. Om te beginnen moeten vóór eind 2021 30.000 tot 50.000 bestaande woningen per jaar van het aardgas af, de eerste stap op weg naar een verduurzaming van 200.000 huizen per jaar. Dit tempo is nodig om in de periode tot 2050 de hele woningvoorraad in Nederland te kunnen verduurzamen. Het aardgasvrij maken van de bebouwde omgeving is onderdeel van de Nederlandse plannen om de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen. Het komende (nationale) Klimaatakkoord, dat ten doel heeft om in 2030 49% minder broeikasgassen uit te stoten dan in 1990, zal als één van de hoofdopgaven hebben dat in 2030 al twee miljoen woningen van het aardgas af zijn. Dat is nog een hele hijs. Over dit onderwerp schreven Liesbeth Schippers en Aart Jan van der Ven een artikel in Ensoc (Energy Society Magazine). (meer…)

Ontwerp Tranche 18 Bu Chw: lagere EPC-waarden en verruimde looptijd bij flexibele bestemmingsplannen

Ontwerp Tranche 18 Bu Chw: lagere EPC-waarden en verruimde looptijd bij flexibele bestemmingsplannen

Experimenteren met de Omgevingswet. Dat kan aan de hand van de Crisis- en herstelwet (Chw). Waar regelgeving een drempel is voor innovatieve ontwikkelingen die bijdragen aan onder meer duurzaamheid, biedt de Chw uitzonderingsmogelijkheden om, vooruitlopend op de Omgevingswet, projecten te realiseren en procedures te verkorten. Op 8 juni jl. presenteerde minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) het ontwerp van de 18e tranche van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet (Bu Chw). Daarmee wordt mogelijk gemaakt dat in meer gemeenten een lagere energieprestatiecoëfficiënt (EPC) vastgesteld kan worden dan het Bouwbesluit 2012 op dit moment voorschrijft. Ook wordt voor alle experimenten met het flexibele bestemmingsplan de looptijd verruimd en worden nieuwe gebieden toegevoegd aan het experiment bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. (meer…)

Pagina 1 van 1012345...10...Minst recente »