Water


Europese Commissie zet in op adequate toepassing Milieuaansprakelijkheidsrichtlijn

zeeIn 2007 is de EU-richtlijn Milieuaansprakelijkheid in werking getreden. De richtlijn is in Nederland geïmplementeerd in Titel 17.2 Wet milieubeheer. Doel van de richtlijn is het voorkomen van aanzienlijke milieuschade en, als schade is ontstaan, het herstel ervan door het nemen van feitelijke maatregelen. Het gaat bij toepassing van de richtlijn dus niet om het betalen van een schadevergoeding in geld. Fysiek herstel van aangetaste Natura 2000-gebieden en de habitats en soorten die vallen onder de Vogel- en Habitatrichtlijnen staat voorop. Hetzelfde geldt voor de aantasting van wateren die vallen onder het bereik van de Kaderrichtlijn Water (KWR). In Nederland zijn dit nagenoeg alle oppervlaktewateren en – vanwege de uitbreiding van het bereik van de richtlijn als vervolg op het incident met de Deepwater Horizon in de Golf van Mexico – een aanzienlijk deel van de Noordzee.

(meer…)

Toetsingskader watervergunning: artikel 6.21 Waterwet bevat een limitatieve opsomming van weigeringsgronden

boot-1451291-640x512Het toetsingskader voor de aanvraag van watervergunningen is een onderwerp dat regelmatig terugkomt in de jurisprudentie. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State hanteert in die jurisprudentie een zeer strikte benadering. In de uitspraak van de Afdeling van 30 maart 2016 (nr. 201507892/1/A4) bevestigt de Afdeling de eerder ingezette lijn.

(meer…)

Waterwet en relativiteit: doelstellingen Waterwet strekken tot bescherming van groot aantal belangen

mriaIWMDe Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft een uitspraak gedaan over de veiligheidsnormen voor regionale waterkeringen op grond van de Waterwet in het licht van het relativiteitsvereiste. Met deze uitspraak is duidelijk dat de bescherming die uitgaat van de reikwijdte van de in de Waterwet geformuleerde doelstellingen ruim wordt uitgelegd.

(meer…)

Inpassingsplan en vergunningen voor windpark Krammer blijven in stand

meWs9Z4Het windpark Krammer mag worden aangelegd. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft het rijksinpassingsplan “Windpark Krammer” in stand gelaten en de beroepen tegen de Nbw-vergunning en de omgevingsvergunning ongegrond verklaard.Het rijksinpassingsplan “Windpark Krammer” maakt een windpark met 35 windturbines mogelijk op en rondom het Krammersluizencomplex in de provincie Zeeland. In dit blogbericht gaan wij in op een aantal interessante overwegingen, waaronder de vraag of de Ladder voor duurzame verstedelijking van toepassing is op een windpark en de vraag of op grond van artikel 4:84 Awb kan worden afgeweken van beleid.

(meer…)